بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» وظیفه مدیر عالی ، کسب سود!

وظیفه مدیر عالی ، کسب سود!

یکی الزامات بدیهی شغل مدیر عالی، کسب درآمد و سود است. تحقق این الزام باعث می شود مدیر عالی بتواند شغل خود را حفظ نموده، شرکت را سرپا نگه دارد، کسب و کار را رشد دهد، حقوق ها را پرداخت کند، سرمایه گذاری کند، سهام شرکت های دیگر را خریداری نماید، مالیات هارا بپردازد و پیشرفت موسسه را تداوم بخشد.


مدیر عالی یک شرکت موظف است برنامه هایی را برای بالا بردن سود و افزودن بر ارزش عملکرد مالی تهیه و به اجرا گذارد و بر نحوه اجرا نظارت کند.

آهسته تر بروید تا سریع تر برسید! مطلب مرتبط آهسته تر بروید تا سریع تر برسید!


او در داخل سازمان با مسائلی از جمله کاهش فروش، افزایش هزینه ها، تامین منابع مالی، جلوگیری از ورشکستگی، کاستن از هزینه های سربار، خودکاری، و جز اینها سر و کار دارد و درخارج از سازمان با مسائل بغرنج دیگری از جمله مقررات دولتی دست و پاگیر، هزینه های بیمه درمانی، مرخصی های مربوط به مسائل خانوادگی، یا دعواهای حقوقی دست به گریبان است.


هر فصل از سال کسب و کار از جنبه عددی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. آیا درآمد سریعتر از فروش افزایش می یابد یا آهسته تر از آن؟ آیا حجم جهانی فروش واحد محصول بالاست یا پایین؟ آیا به علت افت فروش واحد محصول در آمریکای شمالی سود حاصل از فروش در خارج از کشور کاهش می یابد؟ آیا امسال میزان سوددهی و سود ناخالص منجر به افزایش حاشیه های سود نسبت به پارسال می شود؟ آیا افزایش حتی یک واحد حاشیه سود قیمت هر سهم را تا چه میزان افزایش خواهد داد؟ چگونه باید تشریح کرد که ایجاد تعدیل در موجودی موجب کاهش سریع حجم آن می گردد؟


بعدا در خصوص سهم 24/3 درصدی مان از بازار در مقایسه با رقیبمان که 36 درصد سهم بازار را دارد چه می کنیم؟ چه هزینه هایی را می‌توان کاهش داد؟ آیا افزایش سود ناخالص اجازه آگهی و تبلیغ بیشتر را برای افزایش ارزش شرکتمان می دهد؟ چقدر از بودجه ای که برای مصرف سرمایه تنظیم شده است صرف سرمایه گذاری در امر کاهش هزینه ها می گردد؟ صرفه جویی حاصل از کاهش هزینه ها چقدر خواهد بود؟ 


پاداش هايی که به مدیرعالی تعلق می گیرد اغلب بستگی به بازگشت مناسب سرمایه ای که به مصرف می رساند دارد؛ این واقعیت تا چه اندازه بر برخی تصمیمات تاثیر می‌گذارد؟ چه محصولاتی را می توان به عنوان محصولات جدید برخوردار از حاشیه سود بالا مطرح کرد؟ آیا لازم است مالکیت یکی از شرکت های سازنده محصولات مشابه را به دست آورد؟ نسبت بدهی را چگونه باید کاهش داد؟ آیا برای مالک شدن باید استقراض کرد، و سهامی را معاوضه نمود؟ آیا برای افزایش نقدینگی باید دست به فروش یک عملیات زد؟


خب! تصویر را به دست آورده اید!

وظیفه مدیر عالی از جنبه عملیات/سود وظیفه ای نسبتا پیچیده است. به این دلیل است که وی باید افراد مناسبی را در اطراف خود داشته باشد همچنین باید رهبر خوبی باشد تا بتواند افراد مناسب را حفظ کند. کسب سود و تصمیم گرفتن در این مورد که با سودها چه باید کرد عامل دیگری است که مدیران عالی موفق را از آنان که چندان موفق نیستند جدا می سازد.


مدیران عالی می توانند به راه های مختلف از سودی که به دست می آید بهره برداری نمایند:

آن را صرف ساختمان، تاسیسات، تجهیزات، تزئینات، بروشور و سایر نیازمندی های شرکت کنند.

با پشتیبانی از آرمان های عمومی آن را تقسیم نمایند.

برای تشکیل دارایی خالص، آن را ذخیره نمایند.

بدون رودربایستی و خجالت، آن را صرف تجملات رده های بالا و پایین سازمان کنند(معمولا این وجوه بیشتر صرف رده های بالا از جمله خرید ناوگان جت های سازمانی، پاداش پایان خدمت مدیران، و مانند این ها می شود)

آن را در کسب و کارهای دیگر، پدید آوردن محصول، بازار سهام، و مانند این ها سرمایه گذاری کند.

از آن برای پرداخت صورتحساب های شرکت، سرپا نگه داشتن عملیات و برای توسعه نیروی انسانی استفاده کنند.

سود بسیار زیاد می تواند شرکت را سست و ضغیف نماید!

مشهور است که سود زیاد شرکت را به فساد می کشاند، و امپراتوری ها را ویران می سازد.

هنگامی که سود پایین است مدیر عالی می تواند با دادن امید به رفاه آینده در کارکنان ایجاد انگیزه نماید. دوران سختی و دشواری، تیم های قوی به وجود می آورد. هنگامی که سود بالاست، کار مدیر عالی آماده کردن تیم ها برای دوران سختی است. یک رئیس هیچ گاه به اندازه ایامی که سازمانش قرین خوش اقبالی مفرط است در معرض آزمون قرار نمی گیرد. اداره کردن افراد در ایام مساعد، دشوارتر و همکاری آن ها کمتر است.


مدیر عالی اگر مجبور باشد بیشتر ایام سختی و مشقت دائم را تحمل کند تا ایام رفاه مستمر را، وظیفه اش آسان تر است. مدیر عالی، کارکنان، محصول، و سازمان به ندرت در ایام مساعد، بهتر می شوند.

هر شرکتی و هر رئیسی دوره هایی از موفقیت و ناکامی را تجربه می کند. برخی تجربه ها چندان قابل مشاهده، آشکار و پرخرج نیستند،لیکن وجود دارند. وظیفه مدیر عالی در این دوره ها این است که سازمان را در قبال نوسانات دلار، رونق و رکود بازار، و یا شرایط مناسب و نامناسب کشور اداره نماید. هیچ کس استثنا نیست. آنان همه دارای زمین بازی، مقررات و بازیکنان متعددی هستند که قابل مقایسه می باشند. قواعد بازی یکسان است، تفاوت اینجاست که چگونه بازی می کنند!

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده